NEABPD ISRAEL

יתרונות מיומנויות טיפול דיאלקטי-התנהגותי ותכנית קשרי משפחה עבור בני המשפחה

כידוע לרובכם, להא"ג יש לא פחות מתשעה אפיונים. בהתחשב בקשת המאפיינים הרחבה, בעוצמתיות המשתנה, ובריבוי הצירופים השונים של המאפיינים, ההפרעה יכולה להגיע לידי ביטוי באופן שונה מאדם לאדם. בעצם, ההפרעה עלולה להתבטא ב-256 דרכים שונות.  אם נוסיף לכך את התופעה הנרחבת של תחלואה כפולה, והדמיון לתופעות אחרות (הפרעת דו-קוטבי, ADHD, גיל ההתבגרות, הפרעות אכילה ועוד), ברור שאין חוויה אחידה. אך כפי שלמדתי מעבודתי ב-NEABPD כשפגשתי בני זוג, ילדים של, אחים ואחיות, והורים, לבני המשפחה השונים ולמשפחות שונות, בהחלט יש חוויה דומה.

בהכירה את העומס המוטל על בני המשפחה של אנשים המתמודדים עם הא"ג, הארגון החינוכי הלאומי להפרעת אישיות גבולית (NEA.BPD) השיקה את התכנית "קשרי משפחה" (Family  Connections), תכנית חינמית בה בני משפחה שעברו הכשרה מנחים את התכנית כדי לסייע לבני המשפחה המשתתפים, באמצעות שיתופם בידע, בחכמה, ובניסיון שהם צברו.

"קשרי משפחה" הינה תכנית בעלת תשתית מחקרית מדוקדקת שכבר עברה ביקורת מדעית והופעלה בארצות הברית במשך יותר מעשור. היא פותחה על ידי ד"ר אלן פרוזטי (הרוורד) וד"ר פרי הופמן (קורנל), ממיטב המטפלים בתחום. התכנית פותחה עבור קרובי משפחה של אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית או של בעלי סימפטומים חלקיים של ההפרעה. התכנית נלמדת מתוך חוברת הדרכה מפורטת עם גיבוי מלא של הארגון האמריקאי.

בארץ התכנית מוגשת ללא עלות על ידי מדריכים שעברו הכשרה מיוחדת. כולם מתנדבים ורובם קרובי משפחה של אנשים הסובלים מההפרעה. התכנית בנויה מ- 12 מפגשים בני שעתיים כל אחד, המתקיימים במשך 12 שבועות רצופים. (אפשר להשתתף גם בקבוצת המשך לבוגרים, שאיננו בגדר חובה.)

כמו בארצות הברית, התכנית כוללת שלשה מרכיבים: מידע על ההפרעה וטיפולה, לימוד ואימון מיומנויות לטיפול עצמי (ובאופן עקיף לטיפול במתמודדים) הלקוחים ברובם מטיפול דיאלקטי-התנהגותי ובמקצתם מטיפול משפחתי, ותמיכה מבני משפחה בקבוצה שעברו חוויות דומות.

תכנית זו שינתה באופן מהותי את חייהם של בני משפחה רבים ברחבי העולם בכך שסייעה להם להבין את האתגרים העומדים בפניהם והעניקה להם את הכלים להקלה על התמודדויות אלה. כאמור, מחקרים מדעיים שונים הוכיחו כי בעקבות הכשרתם באמצעים אפקטיביים להתמודדות עם מצבם, הצליחו בני המשפחה להוריד את שיעורי העצב, העומס, והדיכאון ולהעלות את תחושת ההעצמה או השליטה שלהם.

כפי שהוזכר לעיל, קשרי משפחה, מבוסס לרב על מיומנויות DBT. המון שואלים, מדוע מלמדים דווקא מיומנויות DBT? אם לומר זאת בצורה הבוטה ביותר, מיומנויות DBT מצליחות. בדיוק כמו שהמיומנויות הנלמדות בידי מטפל בעל ניסיון יכולות לסייע למתמודדים, כך הם גם עוזרים לבני המשפחה להתמודד עם אי ויסות רגשי משלהם הנובע מיחסים האישיים בינם לבין המתמודד או מהוויתם במחיצתו.

טיפול דיאלקטי התנהגותי פותח לראשונה בידי מרשה לינהן, פסיכולוגית מוסמכת הסובלת בעצמה מהא"ג. סביר להניח שאין אדם המתאים יותר ממנה להבין את הסבל הכרוך בהא"ג (ושל אי ויסות רגשי קיצוני). היא ביססה את הטיפול שלה על המעבר (הדיאלקטי) שבין קבלה לשינוי. על קצה המזלג, טיפול זה מאפשר לסובלים להרגיש שהעולם שבחוץ מבין ומקבל אותם לפני שדורשים מהם לשאוף להגיע לחיים בעלי ערך בעקבות השינוי בהם. המעבר הדיאלקטי הזה מקבלה לשינוי מסייעת גם לבני המשפחה לקבל את המציאות כמות שהיא ומעצימה אותם להשתנות, כדי שיוכלו להתמודד עם המצב הקשה בצורה יותר אפקטיבית.

כדי לבסס את שימוש הממוקד ב-DBT בידי בני המשפחה בו נסקר את ערכת הכלים של DBT ושימושם.

ראשית, יש להזכיר שרבים ממיומנויות ה-DBT הן הגיוניות. הן בעצם כלים שסביר שאנשים רבים ישתמשו בהם כדי להפוך את חייהם לאפקטיביים ומשמעותיים יותר. אך ההכרה בחשיבותם של כלים אלה, כיוונונם לצרכים האישיים של כל אחד, וידיעה בדיוק איך ומתי ליישמם הן לא משימות פשוטות כל כך, אלא הן דורשות המון מחשבה ותרגול.

שיטות ה-DBT הנפוצות ביותר הן קשיבות, "נקיטת שביל הזהב," המעבר בין קבלה לשינוי, ו"תיקוף"—הבחירה להכיר בלגיטימיות של המחשבות, הרגשות, והמעשים התקפות הן של עצמך והן של האחר.

מרכיב אחר בערכת הכלים של DBT—מיומנויות ביחסים בין-אישיים ובסביבה משפחתית—מסייע לבני משפחה לבנות אינטראקציות בעלות מטען רגשי, כך שניתן לתקשר, להכיר ואף להשלים את הצרכים של כל אחד (כולל את של עצמם). באמצעות ההכרה שבזמן משבר קשה לזכור כיצד יש להשתמש באותן מיומנויות, ה-DBT דורש שנתאמן בהן במהלך חיי היומיום (בסופרמרקט, בבית הכנסת, בחדר הכושר, וכדומה) ומספק לנו ראשי תיבות—קיצורים קלים—לזכור אותן, כדי שגם כשהמצב "מתחמם", לא נאבד את הראש ונגרום להחמרה במצב. זוהי משימה לא קלה כאשר כולם "על קוצים".

שיטות ה-DBT בנוגע לקשיבות—הדרישה לשים לב באופן מודע ובלתי שיפוטי למה שקורא כאן ועכשיו עם סקרנות וחמלה— ולקבלה רדיקלית (מיומנות של עמידות במצוקה) הן פחות אינטואיטיביות אך חיוניות. הן מאפשרות לנו לשים לב למה שקורא ולמה שעלול לקראות, ולקבל אי ויסות רגשי וכאב, ולדעת להתמודד עמם במצבים שלפעמים נראים בלתי ניתנים לפתרון.

המרכיבים השונים של ערכת הכלים של DBT מאפשרים לבני המשפחה לשנות את הקשר שלהם לבעיה ולחיות חיים מספקים ואפקטיביים יותר. בנימה אישית, תהליך לימוד המיומנויות לטיפול דיאלקטי-התנהגותי העצים אותי ואת אשתי [משולם וליסה גוטליב] כהורים, נתן לנו את היכולת להילחם על הזכויות שלנו, ולטפל בעצמנו ובילדים הבריאים שלנו, וכן בבת שלנו הסובלת מהא"ג. ההשתתפות בקורס קשרי משפחה העניקה לנו את האפשרות ללמוד את המיומנויות הדרושות בסביבה תומכת, ביחד עם אנשים אחרים המבינים את הסבל שלנו, ומכירים בו, ולכן אנו ממליצים עליו ועל מיומנויות ה-DBT בחום.