דרגות שונות של תיקוף

דרגות שונות של תיקוף

בקיצור, (1) נוכחות מלאה ואמיתית, (2) שקוף רגשות השני באופן מדויק, (3) הבהר ותאר מצב השני, (4) תנחש איך השני מרגיש על סמך עברו והקונטקסט שלו, (5) נורמליזציה של מחשבות, רצונות, ורגשות השני, (6) תרגל נכונות, (7) חשוף את הפגיעות האישית שלך.

  1. שים לב, הקשב באופן פעיל, השתמש במבט ישיר וביציבות גופנית, על מנת לשדר שאתה מקשיב ללא שיפוטיות. האזן בקשיבות — בצורה פעילה, לא באופן פסיבי.
  2. שקף את הרגשות שלו/שלה בתיאור פרטני (ללא שיפוט). הרשה לעצמך להרגיש מעט מהתחושות שלו/שלה, והרשה לעצמך להביע זאת (ע"י הטון שלך, מבע פנים, יציבות). אמור את מה שאתה מרגיש.
  3. סכם את נקודת המבט שלו/שלה או שלך בתיאור פרטני. על מנת להגיע להבנה טובה יותר, הבהר — ע"י שאלות — מה בדיוק אתה שומע, ומה אתה מבין מתוך הדברים. (הזהר לא להביע חוסר הסכמה, ביקורת או שיפוטיות, ואל תנסה לשנות את דעתו/דעתה או את יעדיו/יעדיה. כמו"כ אל תנסה להשפיע עליו/עליה לפעול אחרת). היה ער לעובדה ששאלות מסוימות עלולות להתפרש כנקיטת עמדה או כשיפוט מסוים.
  4. שדר סובלנות. דון לכף זכות, ושים את הדבר שאתה מנסה לתקף בהקשר רחב יותר. נסה לראות כיצד ההתנהגות מתאימה לחייו של האחר — בהתייחס לעברו ולחוויות שהוא עבר. אל תהיה שיפוטי.
  5. היה קשוב לאחר ולמערכת היחסים שלכם. הישאר לא שיפוטי. שאף להגדיר  מחשבות, רגשות ורצונות כנורמטיביים, בנסיבות האלו. אם התנהגותו של האחר נורמטיבית, או ברת היגיון — אמור לו את זה. חפש חלקים נורמטיביים  בתוך החוייה שלהם (כגון רגשות או רצונות).
  6.    תרגל נכונות. למרות שאתה מרגיש אחרת, או שבידך התשובה הנכונה — השתדל לעשות את הצעד היעיל ברגע הזה.
  7. חשוף את הפגיעות האישית שלך (זוהי צורה אחת של תיקוף). אם האחר פגיע כלפיך, זה מאוד מתקף להראות את הפגיעות שלך בחזרה (במיוחד כאשר זה נוגע למערכת היחסים שלכם). היה כנה — "גם אני כזה!"

(קשרי משפחה, 2017, מודול חמש)